terhebat dari ...piouSpdosH..

Friday, 1 April 2011

apabila SAKIT dijadikan alasan

assalamualaikum wahai reader sekalian..


hurmm.. hari jumaat hari nie.. sepatutnya atq boleh bergembira.. sebab esok cuti.. tapi.. atq sebaliknya.. lagi nak hujung minggu.. lagi bizi.. hari nie.. bukan hari terbaik untuk atq.. sedih.. rasa nak nages pun ada gak.. nages sebab penat.. penat sangat... hurm..


tadi.. ada sorang employee kat company atq nie.. xcident.. luka-luka gak lah.. sebelum jumaat die kene.. pastu pastu masa dah masuk waktu zohor.. die takpi.. atq suruh gak pi.. tapi die cakap camni


"sakit-sakit camni.. tak leh nak rukuk.. tak leh nak sujud.. kene gak ke??"


pastu atq cakap lah


"solat duduk kan boleh"


pastu die senyap je..ya Allah.. tolong lah.. kenapa sakit perlu dijadikan alasan untuk tak solat... Allah dah bagi da kelonggaran dalam melakukan ibadah kat die.. kalau tak boleh solat diri, solat duduk.. kalau tak boleh duduk.. solat baring.. guna isyarat mata... hurm.. orang zaman sekarang...a tak dir


tolonglah... solat nie.. tiang agama.. soalan pertama yang akan ditanya masa dialam kubur.. jadi.. tolong jaga solat kita.. kalau solat kita tak lengkap.. tak cukup tiang.. ibadah kita yang lain camne?? tak guna juga... solat tak susah pun.. bukannya lama.. 5 min boleh settle da.. tak susah kan??


pikir masa akhirat kita nanti camne kalau kita drikan solat.. atq beri peringatan nie untuk diri atq dan untuk semua.. jika ada silap.. tolong perbetulkan ye...wallahu 'alam..



12 pengondam setia:

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

betul tu atiq..tapi kalau btul2 tak larat tu, jgn la tak qdha pulak..ade tu alasan aje..

forever love said...

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid : huhu.. tahu takpe... tapi jalan boleh kak.. means??

Hanim Mahali said...

orang yang ada sakit perempuan tu je tak boleh solat... huhuhu

nur amalina athman said...

button like tade kerr akak??:)

trigyy said...

good advice

Raji berkata said...

betul tu pelbagai rukhsah solat diwujud bgi memudahkan ktia utk bersolat ;D
Islam is a way of life.. ^^

Sunah Mohammad said...

yup, betul tu sayang...sakit pun kena solat jugak...Allah da bagi keringanan untuk kita...

tapi yang tak sakit tak solat tu, macam mana pulak? haaa...tepuk dada tanya iman..

forever love said...

Hanim Mahali: betul... hehe.. perempuan je yg takleh solat.. tp tue bila sakit la kan.?

forever love said...

nur amalina athman: takdela dik.. tak reti nk buat.. hehe

forever love said...

trigyy : hehe.. thnx ya..

forever love said...

Raji berkata : yup.. betul.. tapi sayang sape yang tak pandai menggunakannya...hurmmm

forever love said...

Sunah Mohammad: yang tak sakit tue.. tapi tak solat.. sepak laju2 je orang camtu...

betul2.. tepuk dada.. tanya iman..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...