terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 13 April 2011

amalan yang perlu dilakukan setelah BERHADAS KECIL

assalamualaikum wahai reader sekalian...

tibe-tibe atq teringat satu ayat dari ustaz yang bagi ceramah masa kursus kawen yang lepas.. tido-tido pun.. masuk gak ye dalam otak nie.. alhamdulillah...

korang tahu tak apa tue hadas kecil.?? kalau tak tahu tue.. ya Allah.. pergi la cari dalam internet or buku ye... hadas kecil tue maksudnya buang air kecil & buang air besar la..

gambar tandas je mampu bagi



ada perkara yang kita perlu amik perhatian dan perlu amalkan selepas berhadas kecil... tapi sebelum tue.. baca cter kat bawah nie dulu


Syaidina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan jenazah si polan, tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan jenazah itu. Lalu disuruh orang membukanya.

Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala jenazah tersebut. Syaidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk dibunuhnya. Tetapi ular itu dapat berkata-kata, Katanya  "Apakah salah ku kerana aku telah diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan."

Diselidiki amalan sipolan itu semasa hayatnya jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya apabila membuang air kecil. 

disebabkan tidak menjaga dan mengambil ringan bab penyucian diri nie.. si polan tue dibelit dengan ular... kita taknak begitu kan.. so kene lah jaga bab penyucian diri kita nie.. 

ada cara nya.. bagi lelaki dan perempuan

bagi lelaki

"pabila lepas membuang air kecil, disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing dipastikan keluar kesemuanya. Lepas itu urutlah batang dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Kemudian basuhlah dengan air sesucinya."

bagi perempuan

"apabila membasuh kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu."

atq dapat benda nie dari sini LINK  ..

10 pengondam setia:

iLa suHaiLa said...

infO yg bergune utk kite semua...bagus2! (^^,)

yad'z said...

good... ustazah kite pun ade cherite kat kitew... =)

forever love said...

iLa suHaiLa: apa yang kita tahu.. kita patut share.. mana boleh ilmu kita je yg kene pegang..

forever love said...

yad'z : amalkan tak.?

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

pompuan bdehem tak leh ea? hahaha~ <--salah pahaman upenye selama nie..

forever love said...

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid : atq pun berdehem je... hihihi... tp ustaz yg cakap kat ktorg ari tue..
laki pompuan kene gak berdehem

Along Usop said...

maluwww!!!!!!!!.... *-*

forever love said...

Along Usop : opsss entry agak lucah la erk.??

Qaseh dalia adelia said...

weee ~ >.< tup mate hehe..betul tu pernah baca gak

forever love said...

Qaseh dalia adelia: haha.. entry tak lucah kan.??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...