terhebat dari ...piouSpdosH..

Friday, 15 April 2011

#1 : 30 tip PENENANG HATI

assalamualaikum wahai readers sekalian

nampak macam ramai je yang sedih hari nie kan. termasuk dengan atq sekali.. tapi alhamdulillah.. dah ok sikit.. mungkin dah terubat rindu kot.. dan malam nie atq nak balik umah Ibu.. rindu sama die...

atq ada beli buku ari tue.. masa pi shah alam.. dan hari nie baru je atq sempat nak baca.. dan nak terus share kat sini.. bagaimana kita nak tenangkan hati kita yang gundah gulana nie... tapi atq tak bagi semualah.. atq bagi sikit-sikit..

1. BERFIKIR DAN BERSYUKURLAH

> kita mesti ingat segala nikmat-nikmat yang Allah telah beri pada kita.. dari hujung rambut hinggalah hujung jari kaki... sihat kita, negara yang aman, makanan, pakaian dan segalanya Allah telah berikan tapi kita tak menyedari..


bila kita cukup tido.. ingatlah bahawa ada yang tidak cukup tido nya.. apabila kita kenyang.. ingatlah bahawa ada yang masih berasa lapar.. bersyukur dengan pendengaran yang kita dapat.. dengan penglihatan yang kita dapat dan akal yang Allah berikan kepada kita...


berfikirlah tentang keluarga kita, diri kita, dan segalanya... dan bersyukurlah atas segala yang kita perolehi...


2. MASA TELAH BERLALU

> janganlah kita pikir masa yang telah berlalu... memikirkan apa yang telah terjadi pada masa lepas.. perkara yang menyedihkan pada masa yang lepas... kerana apabila kita memikirkan masa yang telah lalu.. kita seperti menghancurkan kehidupan kita saat ini..


kesedihan tidak dapat dikembalikan.. kesusahanan tidak dapat diperbaiki... tiada cara dan tiada sakit yang boleh mengembalikan hakikat tersebut..berjalanlah kehadapan dan jangan sesekali toleh kebelakang.. yang dah berlalu jadikan pengajaran dan masa akan datang cuba untuk sempurna dengan baik...


= = = = =


atq bagi 2 je dulu ye.. selebihnya atq akan bagi lagi.. insyaAllah.. janga bersedih wahai sahabatku sekalian..


~ La Tahzan ~

8 pengondam setia:

yad'z said...

thanks... hurmmm.....

Izamir Ridzwan said...

hati tak tenang baca lah alquran

forever love said...

yad'z: ur welkam..

forever love said...

Izamir Ridzwan: yang ats tue hanya sampingan je

myhardday said...

terima kasih daun keladi..esok boleh tambah lagi..hihih

forever love said...

myhardday: secepat mungkin atq tambah ye

fyna said...

nice entry...
;)

forever love said...

fyna: thnx ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...