terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 20 April 2011

#4: 30TIPS PENENANG HATI

assalamualaikum wahai reader sekalian..

wah.. masih berhutang lagi rupanya.. takpe.. atq sambung terus la erk..

11. SESUNGGUHNYA SETIAP KESUSAHAN ADA KEMUDAHAN

> janganlah kita menyempitkan fikiran.. fikirlah luar dari kotak.. fikirlah bahawa ada kesenangan selepas kita dalam kesusahan..

12. LAKUKAN DARI JERUK NIPIS MINUMAN YANG MANIS

> orang yang pandai akan mengubah kerugian menjadi keuntungan sedangkan orang yang bodoh dan penakut akan menjadikan musibah yang menimpa kepada 2 musibah..apabila kita ditimpa musibah.. pandanglah dari segenap sisi.. gunakan peluang yang ada untuk mendapat kebaikan darinya

13. SIAPAKAH YANG MEMPERKENANKAN DOA ORANG YANG KESUSAHAN APABILA AI BERDOA KEPADA-NYA

> menjadi kewajipan kita memohon kepada Allah apabila waktu susah dan senang.. besandarlah kepadaNya ketika kita menghadapi cubaan.. mohonlah bantuanNya apabila kita mengadapi kesusahan.. memohon, menangis dan pasrah apabila kita memohon padaNya.. dan kita akan segera menemui jalan keluar dan kemenangan.. jika percaya padaNya.. kita akan perolehi segalanya.. dan jika kita hilang kepercayaan padaNya.. kita akan hilang semuanya.. perbanyakkan ingat padaNya dan mintalah pertolongan padaNya jika kita ditimpa kesusahan dan musibah

14. JADIKAN RUMAHMU SEBAGAI TEMPAT YANG LAPANG

> menyendiri dan muhasabah lah diri kita apabila kita ditimpa kesusahan.. bentuklah keperibadian diri sehingga hati menjadi tenang fikiran menjadi jernih.. dengan menyendiri kita dapat mengelakkan diri kita dari melakukan perkara yang sia-sia dan tidak berfaedah..

15. GANJARAN ITU DARIPADA ALLAH

> "barangsiapa yang (didunia) Aku butakan kedua matanya (lalu dia bersabar), nescaya akan aku ganti dengan syurga" hadis
janganlah kta berputus asa atas suatu musibah kerana Allah yang metakdirkannya memiliki syurga, pahala dan balasan yang besar.. orang yang ditimpa musibah sebenarnya tidak kehilangan apa pun.. tetapi sebenarnya dia seorang yang beruntung.. Allah telah memberi kasih sayang dan pahala kepadanya

16. KEIMANAN ADALAH KEHIDUPAN

> siapa yang selalu dalam keadaan berputus asa, kecewaan dan kehinaan adalah orang yang tidak memiliki keimanan dan keyakinan kepadaNya.. tiada yang dapat menghilangkan kesusahan melainkan beriman kepada Allah..

tertinggal part yang lepas.?? jangan risau.. atq bagi nie.. #1  #2  #3

10 pengondam setia:

Nurul Afifah said...

fes time dedicated baca menda alah mcm ni..haha..selalu baca cmtu ja..sbb rasa sume same je..tp yg ni laen ket..

:)

roy said...

Inteprem sikit ye tuan rumah :)
Jom Join http://goo.gl/7jwwk.
berbaloi-baloi dari churpchurp

forever love said...

Nurul Afifah : kita sama.. hihi. siyes baca buku tue memang tenang sikit.. kalau yg lain tue.. cara sama je.. huhu

*sudah macam puji diri sendiri

forever love said...

roy : hehe.. interprem banyak pun tak pe..

myhardday said...

tak sabar menunggu yang selanjutnya..huhuh

forever love said...

myhardday: saba ye.. dalam masa terdekat nty

Nour Akmal said...

tenang hati baca...=)

AesyaZealous said...

nice..ingat Allah pasti hati akn tenang..

bagus blog ko atiq! blog aku xde pekdah!!ohoh

forever love said...

Nour Akmal: huhu.. alhamdulillah... banyak cara rupanya yang kita tak tahu utk jadikan hati kita tenang

forever love said...

AesyaZealous : yup.. kalo tengah susah2.. cari penyelasaian.. bukan nya cari kenapa masalah tue timbul..

hehe.. blog kot tenpat aku release tension

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...