terhebat dari ...piouSpdosH..

Friday, 6 May 2011

#6: 30 TIPS PENENANG HATI

assalamualaikum wahai reader sekalian...


nak sambung entry lepas.. lama sangat nak abisnya.. hihi... part last da... semoga berguna untuk kita ye..

23. CUKUPLAH ALLAH MENJADI PENOLONG KAMI DAN ALLAH ADALAH SEBAIK-BAIK PELINDUNG

> serahlah segala jiwa dan raga kita kepada Allah.. percaya pada janjiNya dan berprasangka baik terhadapNya.. jika kita seang dilanda kesusahan.. sebutlah "Hasbunallahi Wa Ni'mal Wakil" yang bermaksud "cukuplah Allah sebagai sebaik-baik penolong kami dan hanyalah Allah sebaik-baik perlindungan"

24. KATAKANLAH "JELAJAHILAH PERMUKAAN BUMI!"

> apabila kita dalam keadaan tidak tenang.. keluar lah dari rumah.. lihatlah alam sekeliling... minum;ah air yang segar.. berjalanlah ke tempat-tempat yang damai.. sambil tue baca la al-Quran untuk menenangkan diri kita

25. BERSABAR ITU INDAH

> hiasilah diri dengan kesabaran dari celaan orang yang selalu membenci dengan berlapang dada... bersabarlah dengan yakin bahawa setiap kesusahan akan ada kesenangan di kemudian hari

26. JANGANLAH KAMU LETAKKAN BOLA DUNIA DI ATAS KEPALAMU

> janganlah semua perkara kita pikirkannya.. maksud kat sini... apa-apa perkara yang tidak terlibat dengan kamu.. janganlah dipikirkannya... biarkan apa-apa yang terjadi dimuka bumi ini.. dan janganlah ia membuat kita menjadi serabut

27. JANGAN SAMPAI KAMU DIHANCURKAN OLEH BERBAGAI OMONGAN

> "Allah swt telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu" (ath-thalaq:3)..
dunia ini banyak tipu muslihat.. dan jangan lah sampai kita terpedaya dengan tipu muslihat dunia.. tinggalkan perkara yang tercela.. banyakkan berbicara dan menyibukkan diri..insyaAllah segala kegelisahan akan beransur hilang dan kegembiraann akan kembali pulang..

28. PUASLAH ATAS APA YANG TELAH ALLAH BERIKAN PADAMU NESCAYA KAMU MENJADI ORANG YANG PALING KAYA

> berpuashati apa yang kita perolehi.. dan jangan jadi seorang yang tamak haloba.. semua benda perlu ada...

29. INGATLAH DIRIMU AKAN SYURGA YANG LUASNYA SELUAS LANGIT DAN BUMI

> jika kita rasa resah gelisah.. gundah gulana.. ingat lah bahawa ada tempat yang penuh kenikmatan.. kesenangan dan keseronokan di atas sana.. iaitu SYURGA..

30. DEMIKIAN PULA KAMI JADIKAN KAMU UMAT PERTENGAHAN

> bersederhanalah dalam semua keadaan.. oarng yang paling sengsara adalah orang yang mengikut nafsu dan menyerah kalah kepada perasaan dan kemahuan..berilah sesuatu sesuai dengan kadarnya dan lakukanlah dengan cermat dan bersikap adil...

alhamdulillah.. selesai gak 30 tips penenang hati nie.. terlepas yang lain.. atq bagi.. jangan risau.. #1.. #2.. #3.. #4.. #5

*maaf sebab terlewat menghabiskan tips nie.. banyak kerja yang perlu diselesaikan

8 pengondam setia:

fazilzura said...

sokong yg tang sabar tu .. tp ado jgk manusia yg agak senang kato 'bangang' dok xtra sakit hati bile kite 'saba' dgn peel dia

forever love said...

fazilzura: HAHA.. SABO JELA KAK..

Nurul Afifah said...

bila kita syukur..otomatik xperlu pape..hidup jd awesome..kan?

nak crik la buku ni.. :)

k e y r i said...

terima kasih kerana berkongsi tips ni.. betul2 menyedarkan :)

forever love said...

Nurul Afifah : yup.. kadang kala.. bila kita merungut.. bnd tue yg menjadikan kita resah.. sebab ada je rasa macam ta cukup..

akk beli dekat marwilis pkns shah alam

forever love said...

k e y r i : sama.. saya share apa yg berguna untuk dunia dan akhirat.. semoga semua mendapat manfaat

nelly said...

nice ^^

forever love said...

nelly: thnx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...