terhebat dari ...piouSpdosH..

Tuesday, 24 May 2011

Tips Menangani Stress

assalamualaikum wahai reader sekalian..

alhamdulillah.. atq masih lagi sempat mengupdate blog.. baru balik dari amik barang kat saujana tadi.. selesai dah semua perkara..


jom kita layan tips nak tanggani stress kita..


1. keluar dan amik udara...
> maksudnya.. bila kita stress. dan masa tue kita dalam bilik.. keluar dari bilik dan lagi bagus.. keluar dari rumah.. lihat alam sekeliling.. dan sedut udara kat luar tue sedalam-dalamnya.. dan lepaskan pelan-pelan.. lakukan sehingga kita rasa lega..


2. pandang benda-benda hijau..
> kalau ada masa terluang.. bawak diri kita ke tempat yang penuh dengan kehijauan.. seperti hutan.. air terjun.. tasik... mana-mana yang banyak warna hijau la..


3. duduk dengan fikiran yang kosong
> jika kita tengah stress.. cuba beralih tempat.. duduk.. kosongkan fikiran.. bayangkan kita berada di tempat yang kita suka.. tempat yang kita idam-idamkan.. hayati keindahahan tersebut..


4. bangun dan berborak dengan teman
> jika kita stress semasa buat kerja.. bangun. berjalan ke tempat kawan kita untuk sementara.. berboraklah.. kalau takde teman.. amik telepon.. call.. jangan kedekut sangat kredit.. hihi


5. ambil air wuduk.. solat dan mengaji
> nie paling senang.. jika stress.. ambil wuduk.. solat sunat. mengadulah kepada Allah.. minta pertolongan daripadaNya.. dan ambil sedikit masa untuk mengaji.. insyaAllah hati kita akan tenang...


6. lakukan aktiviti yang kita gemari
> bila kita stress.. amik peluang ini untuk lakukan aktiviti yang kita gemari.. kalau suka main games.. mainlah.. kalau suka berbasikal.. berbasikal lah.. tapi jangan pulak sampai memudaratkan.. aktiviti makan tak termasuk ye...


7. manjakan diri kita
> pergi spa untuk merehatkan badan kita.. berurut.. tapi bila duit banyak la ye.. kalau tengah pokai or duit cukup-cukup untuk keperluan lain.. buat lah cara lain... hihi


hurm.. tue je kot atq rasa... nie dari pandangan atq.. dari readers.. ada cadangan.???

4 pengondam setia:

fierapirot said...

tidooo...pun boleh ilangkan stress..kekeke..

forever love said...

fierapirot : hehhe.. betul.. tapi kalo tido.. payah sikit..

hafiz hafizol said...

Tens 4 da info Atiq.. kih3..

forever love said...

hafiz hafizol : sama2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...