terhebat dari ...piouSpdosH..

Saturday, 7 May 2011

cukupkah IMAN kita

assalamualaikum wahai reader sekalian...

atq baru pulang dari kursus nie.. kursus pe. nanti-nanti lah atq beritahu.. dan pastinya atq suke sangat dengan kursus nie..

apa yang disampaikan oleh ustaz tue.. memang menusuk kalbu.. lagi-lagi bila die bercerita tentang Rasulullah SWT... sebak rasanya masa tue.. dan bacaan doa die memang tersentuh hati masa diakhir kursus tersebut.. hurm... 

salah satu yang atq dapat dari ustaz tue ialah.. "tidak cukup iman kita bila kita tidak diuji oleh Allah".. kita sebagai hambanya.. mesti ada diuji oleh Allah kan.. Allah nak melihat iman kita bagaimana... tahan diuji ke.. tak tahan diuji ke.. dan sebagainya lah...


dan jika seorang hamba Allah yang patuh atas suruhan dan laranganNya... segala ujian yang diberi oleh Allah.. kita boleh lalui.. tanpa ada sebarang rungutan.. tanpa sebarang keluhan.. Allah uji kita sebab Allah sayang kita.. maknanya Allah nampak kita sebagai hambanya dikala kita leka...


jangan lupa.. kesenangan yang Allah beri pada kita nie.. adalah satu ujian juga.. yela. Allah bagi kita kesenangan.. dan kita nie.. terus beriman kepada Allah ke atau kita lupa Allah... dan kebanyakkan orang islam sekarang nie.. bila die senang sikit.. die dah lupa Allah.. lalai melakukan segala suruhanNya... pastu bila nak derma. mula menunjuk-nunjuk... kalau tak silap atq... bila kita nak menderma.. perumpamaannya. jangan sampai tangan kiri kita melihat kita menderma.. apatah lagi orang luar... 


bukan orang senang je yang lupa pada Allah.. orang susah ada gak yang lupa pada Allah... die salahkan takdir.. tak nak berusaha untuk meningkat kehidupan die... Allah bagi die ujian.. sebab Allah sayang die.. Allah nak tebalkan lagi keimanan die kepada Allah...


dan kita sebagai hambaNya dimuka bumi ini.. hendaklah bersabar atas segala ujian yang diberikan.. set dalam minda kita.. bila kita dapat ujian dari Allah.. Allah masih lagi pandang kita.. Allah taknak kita terpesong jauh.. kalau Allah dah tak sayang kita. Allah tak bagi ujian kat kita.. camtu ler..


* kalau ada yang salah dari apa yang atq sampai kn.. sila perbetulkan ye..

6 pengondam setia:

yad'z said...

Allah tak akan menguji hambanya melampaui batas kemampuan seseorang hamba itu sendiri.. =)

forever love said...

yad'z : yup. Allah akan menguji hambanya mengikut kemampuan hamba itu

eddy said...

FYI, ari tue khutbah jumaat kat tempat cheq lebih kurang mcm nie je... setiap ujian yang diberi, mematangkan dan menyedarkan kita :)

forever love said...

eddy: betul.. segala yg terjadi ada hikmahnya

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

masalahnya kita mudah lupa!

forever love said...

Lydia Miza(Aidyl Azim) : betul.. tuela kelemahan manusia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...