terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 18 May 2011

jangan terlalu mencari kesempuranaan

assalamualaikum wahai reader sekalian..




tengah-tengah bosan.. atq selongkar la FB atq.. tengok kat note.. pastu jumpa satu note nie... jom baca..


Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.



Begitulah juga ........



Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah dia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatimu....



Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar KEPERLUANmu... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menampalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....



Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu ISTIMEWA....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya....Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....



Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan MENYESAL.



Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan.....yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar KESEMPURNAAN...Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain.. Kamu juga yang akan MENYESAL...




JANGAN TERLALU MENCARI KESEMPURNAAN.. TETAPI JADILAH SESEORANG YANG BOLEH MENYEMPURNAAKAN ORANG LAIN...

18 pengondam setia:

peri ungu (=.=") yang pakai selipar aje! said...

betol la tuh..kalau la bf saye dpt bace sume nie.alangkah baeknye!!

hye!!

followers baru tau..

new frenz..

http://mrskepeng.blogspot.com/

tq!!

athirah said...

trex ng dia dah pnah bncng psl ni.. we both have our own weakness.. but alhamdulilah.. both of us can accept it... hihihi.. terjiwang lak kan...

doakan ktorg =)

forever love said...

peri ungu (=.=") yang pakai selipar aje!: copy entry nie.. paste dalam note kat fb.. then nama die.. insyaAllah die baca..

thnx ya.. saya terjah semula da...

forever love said...

athirah: haha.. pe salahnya kan..

bgs la cmtue.. sebab kita tahu apa kelemahan kita.. apa kekurangan kita.. dan kita boleh baiki...

amin ya rabb.. kawen jemput ye

MaiRa QuEeN said...

maira setuju..biarlah kita saling menyempurnakan...

forever love said...

MaiRa QuEeN : yup.. sebab tue Allah menjadikan manusia tidak terlalu sempuran

Hanim Mahali said...

betol tu.... kalau ex-BF akak baca ni mesti kami tak clash.... hehehe...

forever love said...

Hanim Mahali: haha.. takkpe la kak.. benda dah jadi.. nk buat cmne kan

cOnfuSeME said...

yup...but we always keep searching for the perfect one...XD

yad'z said...

still tercari 2 tuk jadik yang sempurna.. sayangnye... dalam usaha mencari,.. terputus tengah jalan.. hahaha...

forever love said...

cOnfuSeME : hehe.. ramai yang lupa.. kita yang menyempurnakan seseorang.. bukan mencari yang sempurna... pasal tue la

forever love said...

yad'z : huhu,, takpe.. akan jumpa satu hari nanti.. muda lagi kan

Nurul Afifah said...

dua org menyempurnakan satu sama lain.. this is sweet and very membuka minda..

forever love said...

betul.. sebab tue Allah jadikan manusia berpasangan ...

ukhti syikin said...

thumb's up fot this entri... syukran2 berkongsi :)

forever love said...

ukhti syikin : terima kasih kak... sama-sama ye..

NuSaNa NoSa 91 said...

suka kata2 ni.. paling suka ngan kata2 pertama tu.. bg keen, org yg paling teruk ialah org yg bg hrpn kt org lain dan kemudian dia hncurkn hrpn tu.. =.=

forever love said...

NuSaNa NoSa 91:huhuhu... takut terkena camtue.. perit sangat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...