terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 11 May 2011

kat luar negara takde orang buang anak ke???

assaamualaikum wahai reader sekalian...

hurm.. boleh dikatakan setiap hari.. mesti ada kes orang buang anak kan.?? kat tong sampah la.. kat longkang kat tepi jalan.. macam-macam..

atq tak pernah nak baca berita penuh.. sebab nya.. atq sedih.. atq kesiann tengok keadaan baby tue.. kalau yang masih hidup takpe.. kalau yang dah tak bernyawa... lagi la sedih... lagi-lagi bila kene makan dengan binatanng... hurm...

hurm.. tertanya-tanya gak.. kat negara luar.. takde kes buang-buang anak ye.?? mungkin ada.. tapi tak dihebohkan..yela.. kita dok malaysia.. so berita negara kita mesti la kita tahu lebih mendalam..

ke sebab diowg tak kisah pasal anak haram nie.. yela.. belum kawen.. tapi dah tido sama-sama... pastu mengandung... sampai anak pun boleh pergi majlis perkahwinan mama or papa die.. kan..kan ..kan..??

kalau kat malaysia nie.. banyak buang anak sebab mentaliti rakyat negara nie.. kalau tiba-tiba die mengandung anak luar nikah,. pandang serong... ngumpat sana.. ngumpat sini.. pastu mulalah nak main pulau-pulau....


Allah tue Maha Pengampun.. Maha Penyayang... kalau dah terlanjur... takkan kita nak tambah lagi dosa besar kita kan... bertaubat lah.. selagi pintu taubat terbuka luas.. insyaAllah kalau kita bertaubat dengan seikhlas hati.. Allah akan terima taubat kita... tapi lepas tue jangan la buat benda yang sama semula..


dah buat dosa zina.. jangan ditambah dengan dosa membunuh pulak.. bertambah berat dosa besar tue...


*peringatan untuk diri atq juga


8 pengondam setia:

Hadina said...

cara terbaik cegah sebelum terjebak...bila dah gian macam dadah la susah nk tinggal......

forever love said...

Hadina : betul.. bena tak baik cmtue la..bila dah terjebak.. memang susah nak tinggal

Fazlinil Irma said...

atiq. pengalaman sy masa kat uk. anak luar nikah pun dapat child benefit. jd kenapa dorang nak buang bayi kalau anak tu membawa keuntungan pd dorang. tu tak masuk lg benefit2 lain. ctoh benefit org tak keja. benefit gaji rendah. mcm2.

forever love said...

Fazlinil Irma: owh yeke.. ptt la.. tak pernah pulak atq tahu.. hihi

ptt la masing-masing nak jaga macam anak sendiri

muhamadsufian89 said...

rakyat lain sepatotnye tak menyalahkan terus mereka yg dah terlanjur. patotnya bagi la sesi kaunseling kan. sebab takot disalahkan dgn tohmahan diorang amik la tindakan buang anak. tak pasal bayi tak berdosa jadi mangsa.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

cegah sblm terkena..tp remaja kita ni mkn liar.susah nak bentuk dah.

forever love said...

muhamadsufian89 : mentaliti rakyat malaysia camtue la. susah nk ubah.. bilan dah berdosa.. diowg ingt budak tue terus berdosa

forever love said...

Lydia Miza(Aidyl Azim) : betul... remaja sekarang.. suka sangat mencuba bnd2 baru.. tue la pasalnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...