terhebat dari ...piouSpdosH..

Monday 23 May 2011

Jangan Cepat Melatah Dalam Hidup Ini

assalamualalikum wahai reader sekalian..

atq dah kurang masuk sahabat blogger sekarang nie.. even atq jarang masuk pun.. atq still mengikuti perkembangan group tersebut.. dan ada beberapa perkara yang agak panas dalam tue..

dalam hidup kita nie. dugaan demi dugaan akan menyusul.. tak kiralah dugaan tersebut berat atau tidak.. tapi pasti menyesakkan fikiran kita ne kan..

dan kita sebagai seorang muslim.. banyak cara untuk kita menangani dugaan tersebut.. tapi dari apa yang atq perhatikan sekarang nie... masing-masing nak menunjukkan ketidakpuashatian diri masing-masing.. termasuklah atq...

dan yang paling atq rasa tak patut,.. bila seseorang itu mengeluarkan kata-kata yang tak sepatutnya disebabkan terlalu marah.. be cool... manusia nie. memang dilahirkan dengan pelbagai perasaan.. dan perasaan marah itu datangnya dari syaitan.. takkan kita nak kecundang dengan syaitan.. itu bukan sifat seorang muslim... sepatutnya. seorang muslim.. perlu tahu bagaimana untuk menepis sifat yang dilahirkan oleh syaitan...

jangan cepat melatah dalam sesuatu perkara.. kadangkala.. orang lain saje je nak tengok kita jatuh.. nak tengok kita kecundang dalam dunia nie.. kadang-kadang bukan sebab die jeles or apa.. tapi memang die suke.. so.. bila kita kene attack or kene apa-apa yang luar dari kawalan kita.. jangan cepat melatah.. bila api dilawan dengan api.. so api tersebut makin marak.. sepatutnya.. api dilawan dengan air.. baru api tersebut semakin kecil dan terus mengecil..

dan jika kita nie sebagai blogger.. ingat!!.. setiap penulisan kita dibaca oleh seluruh dunia.. dan setiap apa yang kita sampaikan akan dikira oleh Allah.. so.. berhati-hati dalam penulisan.. jangan sampai kita mengeluarkan perkataan yang tak sepatutnya keluar.. mungkin sebab terlalu marah.. tapi kita kene kawal marah tue.. banyak tips untuk kawal kemarahan kan.. search la sendiri..

maaf jika ada yang terasa dengan entry ini.. ini sekadar peringatan untuk diri atq dan juga orang lain.. memang atq tak kene camtue.. tapi buat apa nak cepat melenting.. sebab orang yang nak kene kan kita tue. die lagi suke bila kita cepat melenting.. dan orang yang cepat melenting adalah orang yang tidak pandai kawal emosi... harap maaf ye..

12 pengondam setia:

Misz-ella said...

btl tu atiq. kc masih ingat, seorg teman blogger pernah berpesan 'Dont talk when u are angry, dont make promise when u are happy'.

forever love said...

kakchik@ella : yup.. jangna menabur janji apabila kta tak yakin untuk menunaikannya...

better senyap dan berdiam diri bila marah..

Unknown said...

ye betul tuh! sokong sgt...;)

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

betul! setuju dgn atiq =)

Lydia Miza said...

tq atq..ummi pun kadang2 terlupa benda ni saat marah sgt

myhardday said...

yup!! btol tuh..jngan ikut perasaan sangat masa berblog..pernah terjadi kat satu blog..nama di rahsiakan..selepas dah baik ngan org yg gado tuh bila terbaca blik emmmm..faham-faham sendirilah =D

forever love said...

mynameismy: thnx kak my

forever love said...

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid : terima kasih mama maera

forever love said...

Lydia Miza(Aidyl Azim) : sama-sama ummi.. kadang atq pun sama.. dan bila atq marah.. atq akan bergerak.. means berubah tempat

forever love said...

myhardday: masalah itu akan timbul semula.. tue yang payah tue..

MFbAH said...

Saya suke entry nie. Full of "tazkirah" or peringatan. Alhamdulillah.

Betol2..biler kita marah mule la keluar kata2 tak sepatotnya, lantas, kita dh lukakan hati orang lain pulak. Teringat peribahasa orang2 kita, "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya"

So, jom sama2 jga percakapan dan jaga diri :)

forever love said...

piouspdosh: betul.. even marah sekali pun.. jaga kata-kata tue.. takde buruknya bila kita jaga kata-kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...