terhebat dari ...piouSpdosH..

Sunday, 6 March 2011

kawan.. susah senang bersama

assalamualaikum wahai readers sekalian

kawan... sahabat.. friend.. member.. semua memberi maksud yang sama.. cuma diri sendiri yang membezakan maksud perkataan tersebut.. ada orang mengatakan bahawa sahabat adalah kawan susah dan senang.. kawan pula sekadar masa kita senang.. friend tahla..tapi yang penting... semua maksud perkataan tersebut adalah sama..

bagi diri atq la.. sekarang nie susah nak dapat seorang kawan, seorang sahabat yang betul-betul ikhlas berkawan dengan kita.. yang sanggup bersusah payah bersama.. yang bersenang-lenang dengan kita... kenapa begitu susah pada masa kini.?

tapi nak cari kawan yang boleh merosakkan kita, yang tikam diri kita dari belakang.. yang sekadar mengambil kesempatan atas diri kita begitu ramai.. kenapa zaman semakin canggih.. tapi pemikiran dan tingkah laku seseorang individu semakin rosak.. semakin hancur.?

terasa dengan sikap seorang kawan.. itu perkara biasa... tipulah kalau tak terasa sikit pun apa yang telah dia buat kat kita.. perkara camtu jangan disimpan dalam hati.. lama-lama semakin bernanah.. dan luka tersebut semakin dalam... dan kalau dah luka semakin lama semakin dalam.. nanti mulalah nak ngumpat sana, ngumpat sini... xbaik.. dosa tue..

susah ke kita menjadi sahabat susah dan senang bersama-sama..tanpa cakap belakang.. memang segala perselisihan paham mematangkan diri kita..tapi jika ada perselisihan paham.. jangan la sampai bermasam muka berminggu-minggu.. bincang elok-elok.. terus-terang.. xsalah semua tue.. memang pedih nak menerima apa yang dicakapkan tue.. tapi luaskan fikiran tue.. tak semua suka dengan cara kita.. tak semua selesa dengan kita.. so.. kita terima dengan hati yang terbuka luas apa yang diluahkan oleh seseorang sahabat tue..

bagi atq..sahabat merupakan sebahagian dalam diri atq..mana-mana atq pergi.. memerlukan sahabat..family first..yup betul..tp selepas tue sahabat.. sebab selain family.. sahabat adalah orang yang paling dekat dengan kita.. xkan kita sampai hati melihat family kita dalam kesusahan.. kesedihan.. begitu juga sahabat..

so.. berikhlas la dalam hubungan persahabatan kita dengan semua sahabat-sahabat kita.. jangan jadi talam bermuka-muka..  pilihlah sahabat yang membawa kita ke jalan yang lurus bukan yang menghancurkan kita.. 




“siapa yang berkawan dgn penjual minyak wangi…dia akan terkena bau wanginya.
siapa yang berkawan dengan pembuat besi…dia akan terkena tempias besinya”(hadis)

12 pengondam setia:

ameerzzz said...

cari la sahabat dan bukan nyer kawan....okeh...

forever love said...

ameerzzz : maksud yg sama..cuma diri sendiri yg membezakan...

Aretikz said...

makin rapat, makin sakit..

nak kawan yg baik.. jdikan diri kita trbaik.. insyaAllah.. tidak kira mcm jnis kwan yg dtang pun.. elagi kita redha ketentuanNya, pasti kita akan dapat yg terbaik ^_^

forever love said...

Aretikz: yup...betul tue..jadilah yg terbaik dari yg terbaik..insyaAllah semua nya baik..hihi

Qaseh dalia adelia said...

mmg susah ..ada kawan juz cari kerana dia dlm kesusahan ..ada kawan hanya ingin menumpang kesenangan ada kawan yang hanya nama kawan tapi dihati tiada istilah kawan ..yg penting biarlah kita jd kawan yg baik

My MiRa said...

atiq..mira doakan kite akan jadi kawan susah senanng satu mase nnti bila kite dh jumpe kat dunia luar..ehehe

forever love said...

Qaseh dalia adelia: yup..i will try my best utk jadi kawan yg baik...thnx ya

forever love said...

My MiRa: insyaAllah mira...

Warna Warni Kehidupan said...

mereka boleh menaikkan kita dan mereka juga boleh menjatuhkan kita...susah nak cari sahabat yang sanggup menyokong susah senang kita...

forever love said...

Warna Warni Kehidupan : tahu xpe...doa moga kita menjadi kawan yang baik..

misz FaTiN said...

utk cari kawan.. mmg senang..
tp,, utk dapatkan sahabat sgt susah..
tu je mampu diperkatakan..huhu

forever love said...

misz FaTiN: yup..nk berkawan sangat mudah..tp nk jadi sahabat tue..sangat susah..

nway..thnx jadi sahabat saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...