terhebat dari ...piouSpdosH..

Monday 14 March 2011

indahnya zaman REMAJA

assalamualaikum wahai readers sekalian

remaja?? semua pernah dan memang akan melalui zaman dan usia remaja.. takde seorang pun yang tak pernah melalui zaman remaja... kalau takde tue.. aliean lah maknanya.. haha.. okie just joking n stop!

remaja.. ramai yang mengatakan tengah berdarah panas.. cepat melenting.. cepat baran.. cepat terpengaruh.. memang betul dengan apa yang dikatakan itu. takde salahnya.. tapi semua itu boleh dikawal oleh seseorang remaja itu sendiri..

satu lagi berkenaan remaja nie.. terlalu suka mencuba benda baru.. dan terlalu berani.. yup.. lagi-lagi remaja zaman sekarang.. memang terlalu berani... kalau diowg tak berani.. takdelah terjadinya gejala rempit.. skinhead.. black matel semua tue.. betul tak?

satu lagi.. isu kapel-kapel nie.. bab nie atq tak tahu la salah atau tidak berkapel... tapi kalau dah teringin sangat... tolonglah jaga tingkah laku tue... tolong lah jaga tatasusila diri kita tue.. kalau tak malu pada diri sendiri.. pliz lah malu pada masyarakat sekeliling.. disebabkan perkara yang telah dibuat oleh remaja sekarang nie.. adik-adik kita pun pandai.. dah terikut-ikut.. kalau susah sangat.. kawen kan je.. so remaja camni ada freedom nak buat camne..

bayangkan jika zaman remaja korang dah rosak.. dah takde pape.. dah terpaksa kawen umur 18 ke 21.. apa yang korang rasa.?? ada tak korang rasa nikmat hidup nie? masa zaman nie lah kita kene puaskan hati kita.. kene enjoy.. tapi enjoy yang ada batasnya. yang tak terpesong dari ajaran islam.. itu penting... masa zaman nie lah kita nak rasa keseronokkan berkawan.. keseronokkan belajar.. keseronokkan mengejar impian.. tapi bila zaman remaja kita dah musnah.. umur 18 dah kawen.. apa yang kita dapat? bebanan kan.? tak jeles ke tengok kawan-kawan sebaya kita bergurau senda dengan kawan-kawan semua lah...

banyak lagi pasal keindahan zaman remaja nie.. tapi malas lah atq nak cerita panjang-panjang.korang pun boleh pikir sendiri.. so apa yang yang atq nak bagitahu nie... hargailah zaman remaja kita.. penuhkan dengan aktiviti yang berfaedah.. yang mendatangkan manfaat.. tapi jangan sesekali terpesong dari ajaran islam.... hormat diri kita dulu.. tebalkan sifat malu kita dahulu. insyaAllah orang akan hormat pada kita dan malu pada kita....

0 pengondam setia:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...