terhebat dari ...piouSpdosH..

Tuesday, 8 March 2011

IKHLAS penting dalam kehidupan

assalamualaikum wahai reader sekalian

"keikhlasan diibaratkan seperti seekor semut hitam, diatas batu hitam di malam yang gelap"

paham dok maksud ayat kat atas tue..maksudnya.. ikhlas nie xde sape yang nampak.. tersembunyi jauh dilubuk hati.. hanya Yang Maha Mengetahui sahaja yang tahu sama ada kita ini ikhlas atau tidak dalam melakukan sesuatu perkara...

Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak menerima amal kecuali dilakukan dengan ikhlas dan mengharap ridha-Nya.

Ibnul Qoyyim memberi perumpamaan seperti ini, “Amal tanpa keikhlasan seperti musafir yang mengisi kantong dengan kerikil pasir. Memberatkannya tapi tidak bermanfaat.

ikhlas memang senang dicakap..cam "aku ikhlas tolong nie".. tapi dalam hati xde sape yang tahu..kadang-kadang mulut kata lain..hati kata lain..ok..takat tue je..

tak rugi kita ikhlas dalam perbuatan kita.. pahala dapat.. kepuasan pun dapat... dan perasan tak.? kalau sesorang tue masak dengan ikhlas... rasa masakan die pun sedap.. sama juga dengan kerja yang dilakukan.. mesti sempurna...

berbanding dengan seorang tukang masak, yang masak dalam keadaan x ikhlas, dalam keadaan marah-marah.. mesti ada kelainan sedikit rasa pada masakan tersebut.. sama juga dalam satu-satu kerja yang kita lakukan.. bila kita lakukan kerja dalam keadaan yang dipaksa.. kita akan lakukan dengan sambil lewa.. asalkan kerja tersebut siap..

tak susah nak ikhlas dalam semua perkara.. anggap je tue sebagai satu pengalaman.. satu senaman.. satu kepuasan dalam hidup.. insyaAllah ikhlas tue datang dengan sendirinya... percaya pada diri yang kita hebat.. yang kita boleh lakukan semua perkara.. tidak ada yang mustahil dalam hidup ini..



Sesungguhnya shalatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.” (Al-An’am: 162)

7 pengondam setia:

topimagine said...

rasanye xsemestinye sume perkara kena ikhlaskut... kalo sume nk ikhlas, sume bnda xkn jadinye.. hahaha

forever love said...

topimagine: hahaha..memang la..tapi majoriti semua benda kita buat kene ikhlas

aida4eva said...

kena ikhlas dalam setiap perbuatan kan. baru la dapat kap ba ro kap alip ta nun,
keberkatan. hehe

aida4eva said...

kena ikhlas dalam setiap perbuatan kan. baru la dapat kap ba ro kap alip ta nun,
keberkatan. hehe

aida4eva said...

kena ikhlas dalam setiap perbuatan kan. baru la dapat kap ba ro kap alip ta nun,
keberkatan. hehe

aida4eva said...
This comment has been removed by the author.
forever love said...

aida4eva: wah..npe byk sgt komen nie..haha..

yup..betul2..kene ikhlas..baru ada keberkatan dalam hidup

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...