terhebat dari ...piouSpdosH..

Tuesday, 1 March 2011

amalan sebelum tidur

assalamualaikum wahai readers sekalian


dah malam kan nie..tenang je malam nie.. hope masa tidur readers semua pun sama la.. xde mimpi buruk berlaku..amin...

sebelum tue.. atq nak share sikit la amalan sebelum tido.. nie yang selalu atq amalkan... xnak ikut pun xpe.. atq sekadar nak berkongsi...

1. mesti dah solat sebelum tido.. solat isyak la.. pe lagi..

2. istigfar : astagfirullah al azim 3x

3. baca doa tido jangan lupa



4. baca ayat qursi

Kenapa kena baca ayat kursi???

Sebab....Rasulullah SAW bersabda bermaksud
"Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya , Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga Subuh."

"Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 sekitarnya."

5. baca surah 3 qul


Rasul tersenyum dan bersabda: “Jika engkau tidur bacalah:
Al Ikhlas tiga kali  seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur’an.
tapi eloknya kita baca 3 kul terus.. kan lagi bagus..
6. berdoa..

7. maafkan kesilapan orang terhadap kita

8. jangan lupa mengucap dua kalimah syahadah


tue dari atq... tapi apa yang nabi muhammad SAW ajar ialah :-

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra: “Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, yaitu:
1. Sebelum khatam Al Qur’an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meredhai kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah….
Bertanya Aisyah: “Ya Rasulullah…. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?”
Rasul tersenyum dan bersabda: “Jika engkau tidur bacalah:
Al Ikhlas tiga kali  seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur’an.
Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.
Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu dan,
perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah “haji dan umrah”.
sekian dari atq..apa yang salah harap dibetulkan... atq kongsi sekadar apa yang atq tahu.. selamat malam semua.... mimpi indah k... jangan lupa amalkan perkara kat atas tue ye.. :)

sumber: 

8 pengondam setia:

Sunah Mohammad said...

selamat malam sayang~ :)

forever love said...

Sunah Mohammad: selamat malam gak...hehe..

aNnE said...

gudnite.hehe

forever love said...

aNnE: hehe..nyte..evevn dah siang

Muhammadnuraizuddin said...

selamat pagi.ihih..aku slalu basuh kaki..iihihi..

forever love said...

Muhammadnuraizuddin: hehe..selamat pagi...bgs2..teruskan cara anda...

Qaseh dalia adelia said...

mengucap kalimah syahadah jgn lupa =)

forever love said...

Qaseh dalia adelia : terlupa disitu..hehe..baca balik bru ingt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...