terhebat dari ...piouSpdosH..

Friday 18 March 2011

24434 talian AKHIRAT

assalamualaikum wahai reader sekalian..

atq dapat tajuk nie dari majalah mastika.. ramai yang kata mastika nie tah pape.. tapi atq suka baca mastika. sebab untuk isi masa lapang atq.. dan kadang-kadang walaupun cerita dalam mastika tue tah pape... tapi ada pengajaran yang atq dapat amik..


berbalik pada tajuk.. pernah tak masa kita berdoa, tiba-tiba muncul pertanyaan seperti :-

"terima kasih, anda telah menghubungi Baitullah, sila tekan 1 untuk meminta, tekan 2 untuk bersyukur, tekan 3 untuk mengeluh, tekan 4 untuk permintaan lain-lain"

"maaf, ketika ini malaikat sedang membantu pelanggan lain. diharap anda sabar menunggu.. panggilan anda akan dilayan sebentar lagi"

"jika anda mahu berbicara, tekan 1 untuk bercakap dengan Malaikat Mikail.. tekan 2 untuk bercakap dengan malaikat yang lain.. tekan 3 untuk membuat aduan.. tekan 4 jika mahu membuat pertanyaan tentang syurga atau neraka"

jawapan-jawapn sebegini mungkin tidak asing dalam kehidupan seharian kita.. namun, adakah ia satu jawapan yang akan kita terima sewaktu mendail nombor-nombor Allah??

TIDAK!!! itulah jawapannya kerana Allah Maha Mengasihi... setiap masa kita boleh meneleponNya.. tak kira tempat.. tak kira waktu.. bila-bila masa Allah mendengar aduan kita tanpa ada had dan batasan...

tiada istilah "TALIAN SIBUK" jika kita mendail talian Allah.. Allah mendengar panggilan hambaNya tanpa mengira waktu dan amat mengetahui siapakah yang membuat panggilan tersebut..

talian paling mudah untuk kita mendail iaitu 

2 - solat subuh
4 - solat zuhur
4 - solat asar
3 - solat magrib
4 - solat isyak


jika mahu lagi sempurna.. tambah lagi nombor-nombor tersebut dengan nombor 2 untuk solat duha, solat hajat dan sebagainya..


kita pob boleh mendail talian 30 iaitu mewakili 30 juzuk Al-Quran.. 99 iaitu mewakili 99 nama Allah atau 33 iaitu 33 kali berzikir (Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar)


apa yang pasti.. talian-talian di atas tidak ada orang perantaraan, tidak ada operator... dan talian terus tanpa ada halangan untuk kita membuat aduan atau memohon sesuatu tanpa ada cas bayaran..


talian Allah terlalu banyak. so takde istillah "talian sibuk".. dibuka 24/7 sehingga akhir hayat kita..inilah talian yang wajib kita dail setiap hari.. taapi ramai yang mengabaikan talian Allah kerana lebih tergoda dengan talian duniawi yang kadangkala dibalas dengan suara operator atau tidak ada dalam kawasan liputan...



4 pengondam setia:

alkisah69 said...

24434 nice3...

Cerita Hantu Di Asrama "

Cacing 3kg Dalam Perut Kanak-Kanak "

forever love said...

alkisah69 : yup.. kene pegang nom tue

Qaseh Dalia said...

ustazah mase sekolah menegah always suruh col talian ni .. rindu pulak kat usatazah

forever love said...

Qaseh dalia adelia: berpegang dengan talian nie.. insyaAllah x kan sesat jalan.. hehe

hurm. pi la tanya kabo ustazah tue

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...