terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 2 March 2011

susah sangat ke nak cakap TOLONG

assalamualaikum wahai reader sekalian

semakin lama, zaman semakin canggih, canggih dengan teknologi...bukan je perubahan pada zaman, bahkan perubahan pada manusia pada zaman itu...

semakin lama, semakin hilang peradaban manusia.. hilang.. lenyap begitu sahaja kerana lebih pengaruh daripada kecanggihan zaman kini...

apa yang atq perhatikan sekarang... perkataan TOLONG dah jarang di dengar.. bukan dah tak didengar.. tetapi jarang didengar.. susah sangat ke nak cakap tolong tue..





sebagai contoh :-

ada kawan serumah dalam toilet 

"weyh! amikkan aku sabun"


dah lah xde perkataan tolong, siap panggil weyh lagi..ingat xde nama ke.. so kan nampak kat situ.. xsedap dengar.. agak kasar disitu...


isu nie sama juga dengan ucapan TERIMA KASIH.. amat berat mulut tue nak mengucapkan terima kasih.. bagi atq la.. xde ucapan terima kasih tue boleh buat hati nie #sentap.. yela.. kita penat-penat tolong dia.. tapi xde ucapan terima kasih.. x ke sakit terasa hati tue..


kompem dalam fikiran kita cakap, "rugi je aku tolong dia, bukan nak berterima kasih, lepas nie tak nak tolog dah".. ha! tengok kat situ, dari ikhlas menolong, terus jadi x ikhlas.. bahaya..bahaya..

lagi satu, kalau kat kedai, kita cakap terima kasih dan diakhiri dengan nama penjual itu adalah lebih bagus.. penjual tue akan rasa dirinya dihargai..


so lepas nie, cuba ubah balik diri kita, amalkan ajaran nenek moyang kita.. perkataan tolong dan terima kasih tue jangan dilupakan.. 

sama-sama kita beringat untuk menjaga hati dan perasaan orang lain.. kalau kita x jaga hati dan perasaan mereka, mereka juga tak akan menjaga hati dan perasaan kita..ingat tue..


so.. selamat beramal... :)

17 pengondam setia:

AdyBudika said...

suke!!..tolong teruskan niat anda ini... :) tolang terus berpesan2 k..niat ini suci :)

Muhammadnuraizuddin said...

cait..aku pun sama gak..paneh je klu orng tak sebut perkataan tolong..sebb rasa mcm dia tue mengarah kita..Kan?

forever love said...

AdyBudika: thnx abg ady...insyaAllah selagi atq ada..

forever love said...

Muhammadnuraizuddin: yup..tahu xpe..dah macam mengarah da...

naqiah said...

alhamdulillah.. ucapan tq tetap d mulut sy.. amin

Qaseh dalia adelia said...

eh2 qaseh ckp tak mintak tolong hari tu eh hehe..
biasalah atiq makin maju dunia makin hilang bahasa

misz FaTiN said...

a'ah kan,, sekarang mmg da kurang budaya mengucapkan perkataan tolog n terima kasih.. ish..ish..ish..

bantalbucuk said...

a'ah..betul tu..sabo jela kalau orang mintak tolong dengan cara macamtu..lepas tu tak cakap thanks pon..elok2 bila ikhlas tolong dah jadi tak ikhlas pula sebab geram..huhu

forever love said...

naqiah: alhamdulillah kalo masih ada ucapan tue

forever love said...

Qaseh dalia adelia: tah la...ehh.ada la..ada cakap tolong...

tuela pasal..dunia semakin maju..budi bahasa dilupakan

forever love said...

misz FaTiN : tahu xpe..kita la kene amalkan...jangan sampai kita yang terlepas pandang..terlepas kata

forever love said...

bantalbucuk: tahu xpe..sebab tu tiba2 x ikhlas..sebab geram..sebab marah..macam arahan pulak..

nazirulhazwan~ said...

gua selalu tak lupe ckp tolong:P tolong ingatkan aku.hehe

forever love said...

nazirulhazwan~: wah..haha..bgs2..hihi... nie mesti sebab selalu lupa kan.?

forever love said...

nazirulhazwan~: wah..haha..bgs2..hihi... nie mesti sebab selalu lupa kan.?

myhardday said...

hmm..kalaulah ayat ni boleh ingat kat otak hari2..atau pun buat signboard kat mne2..tolong ucapkan trima kasih..:)

forever love said...

myhardday: insyaAllah boleh punya..kalau dah biasa amalkan..mesti melekat dalam fikiran tue..so mula2 memang la payah..dah biasa nanti..xdela susah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...