terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 16 March 2011

dunia penuh dengan warna-warni

assalamualaikum wahai reader sekalian...

apa kabo kamu semua... semoga sihat saje ye.. lama dah tak update dengan cter best-best.. entry peringatan.. hehe.. entry atq before nie pun bukannya best kan.? hihi.. tapi takpe.. atq nak dapat kepuasan diri... 

berbalik kepada tajuk entry atq nie.. dunia nie penuh warna warni.. yup.. memang pun.. macam-macam warna ada kat dunia nie.. hijau.. biru.. putih.. macam-macam lah.. kan??

tapi tue bukan point atq.. maksud warna warni dunia nie.. macam-macam perangai.. macam-macam ragam.. macam-macam rupa yang ada kat dunia nie.. ya dak? sebab tue dunia nie seronok..

tak payah amik contoh jauh lah.. amik contoh kita dengan adik beradik kita je.. bayangkan jika kita ada 5 orang adik beradik... dan semua muka adik beradik kita sama.. perangai sama.. suara semua sama.. amacam.? susah tak kalo camtu.? bosan tak? kompem sangat-sangat bosan kalau terjadi macam tue...


Allah Maha Besar.. sebab tue menciptakan segala yang ada di bumi nie bermacam-macam ragam.. lain orang.. lain perangainya... kan indah dunia nie... tanpa ada bosan...


tapi disebabkan bermacam-macam ragam kat dunia nie.. kadangkala kepala kita pening gak melayan ragam-ragam yang ada kat dunia nie.. kalau dapat ragam yang ok. ok lah. takde lah pening sangat kepala nie.. kalau dapat yang banyak songeh.. yang cerewet.. pergh. memang best la.. habis je selesai perkara tue.. kompem pening kepala..


tapi takpe.. sebab ragam-ragam camtue lah kita dapat mematangkan diri kita. dapat mentabahkan diri kita bila kita ada di dunia luar yang penuh berwarna-warni nie... itu satu hiknah yang besar.. yang kita dapat bila kita dapat menempuh semua ragam.ragam di dunia nie...


disebabkan dunia yang berwarna warni nie.. masing-masing sibuk untuk mencari keindahan dunia.. keseronokan dunia.. tapi lupa pada jalan yang lurus... pada jalan Allah yang diredhai.. harap kita tidak begitu.. semakin kita seronok di dunia nie.. semakin dekat kita dengan Allah sebenarnya.. itu baru betol...


apa yang atq cakap.. dari apa yang atq tengok.. apa yang atq rasa.. kalau salah.. harap dibetulkan...

8 pengondam setia:

Sunah Mohammad said...

hehehe..betul2! macam2 kaler manusia..macam2 ragam, rambut pun takleh nak kata sama hitam da skang...:D

forever love said...

Sunah Mohammad: huhu. tahu xpe.. rambut tue yg best.. memang da menunjukkan warna warni

Qaseh dalia adelia said...

warna warni kehidupan yg bez.. mintak di jauhkan dr warna hitam kegelapan

-ilhamArman- said...

warna kehidupan yang mematangkan kita.. mengenali mereka memberi kita satu pandangan atau tanggapan baru kita pada setiap manusia.. tak kira baik atau buruk janji ia boleh jadi pengajaran.. :)

forever love said...

Qaseh dalia adelia: insyaAllah.... bykkan berdoa

forever love said...

-ilhamArman- : betul.. sebab tue kene pandai pilih warna yang betul

mr vampire said...

macam ragam macam pelngi yg 7! hehe..

http://twins-detwin93.blogspot.com/2011/03/apa-itu-cinta-pendapat-dari-seorang.html

di tag..

atiq..dah follow 2 kali, tapi tak keluar la entry atiq kat bahagian dashboarb..sob3x..

forever love said...

mr vampire : hehe.. lebih dari pelangi lagi kot..huhu..

hehe.. kalo sempat atq buat ok..

owh yeke.. sekarang da ok la.. dah boleh masuk dalam bloglist

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...