terhebat dari ...piouSpdosH..

Saturday 26 February 2011

Harga Dirimu Kehormatanmu

assalamualaikum wahai readers sekalian



mengenal diri adalah syarat untuk menjadi lebih baik.. tidak mungkin kita boleh memperbaiki diri orang lain jika kita tak boleh memperbaiki diri kita sendiri.. kita tidak boleh memperbaiki diri kita jika kita tidak jujur terhadap diri kita sendiri..

bila kita mengenal Allah.. maka tidak ada tempat bagi kita merasa besar. semakin kita mengangkat diri.. maka jatuh kita dibuatnya.. sebaliknya, semakin kita merendahkan diri kita.. maka semakin naik harga diri kita.. Allah sudah mencipta hati kita untuk tidak menyukai kesombongan dan menyukai orang rendah hati..

nikmat hidup adalah dengan memberi manfaat kepada orang lain, bukan mengambil manfaat dari orang lain... peribadi yang kukuh walaupun dicaci, dimaki, difitnah, dibenci adalah peribai yang menhunjam ke bumi rendah hati.. manakala peribadi yang rapuh adalah peribadi yang sombong dan terlalu berharap kepada orang lain..

semakin kita tidak condong kepada dunia.. semakin kita bahagia dalam hidup.. sesukar mana pun situasi yang kita hadapi.. kita harus bermati-matian menjaga kehormatan diri kita.. kalau kita sudah menengadahkan tangan kepada manusia, pasti jatuh harga diri kita.. boleh je kita terbatas ekonominya.. tapi jangan sekali-kali kita membatasi harga diri kita

setiap kali kita memdapat sesuatu, maka pastikan harga diri kita lebih bernilai dari apa yang kita dapat.. saat kita dapat wang, pastikan kehormatan kita lebih tinggi dari wang tersebut kerana wang boleh habis, tetapi kehormatan diri akan terus melekat..

keimanan pada Allah harus wujd dalam bentuk produktifnya.. tujuannya adalah untuk kita mati di jalan Allah dengan hormatnya..

sumber: Datuk hj. Md Othman hj. Yusof (pengarah Urusan MOY)

sekarang nie.. kebanyakkan manusia di bumi ini dah hilang kehormatan diri nya..sanggup melakukan apa sahaja untuk kesenangan dirinya...beringatlah wahai sahabat-sahabatku..kesenangan didunia boleh mengakibatkan kesusuhan di akhirat..sama-sama kita menghayatinya....

psst: entry nie berat sikit..hehe..sekadar peringatan untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat semua...

6 pengondam setia:

ILA HonEyBuNNy said...

salam....datang baca entry neh....nice info....tq...

forever love said...

HonEyBuNNy: thnx ya...

Bulan Purnama said...

terasa diri ini yang kadang-kadang sering lupa pada Pencipta .. T_T

forever love said...

Admin: yup..sebab tue kita kene ada orang yang mengingatkan

krole said...

wuahhh!!tq for sharing atiq...ingat meningati sesame kita ye~

forever love said...

krole: sama-sama..atq selalu gak camni...so dgn tulis entry camni..buat atq ingt diri atq balik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...