terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday 29 June 2011

Apabila Al-Quran Tidak Menjadi Pegangan

assalamualaikum wahai reader sekalian..


entry atq  yang berkenaan Apabila Bapa dan Anak Bersedudukan, Hukumannya Hanya Denda, Berbaloikah.??  membuatkan atq berpikir-pikir.. cmne perkara sebegitu boleh berlaku.. iman tak kuat.. syaitan terlalu besar...

hurm.. alasan semata-mata.. itulah manusia.. suka mencari alasan... hurm.. dari pemerhatian atq.. dari apa yang atq pikirkan.. dari apa yang atq baca.. kita nie dah semakin jauh dengan al-Quran.. dengan kitab Allah.. dengan mukzijat Nabi SAW yang kekal sehingga hari Kiamat..

daripada abu hurairah r.a, Nabi saw bersabda : "bukanlah daripada golongan kami orang yang tidak melagukan al-Quran" (riwayat al bukhari)

tanya pada diri kita.. bila kali terakhir kita membaca al-Quran.. semalam kah.? seminggu lepas kah.? sebulan lepas kah? atau.. masa kita sekolah dulu.... sape yang menjadikan al-quran sebagai satu bacaan harian.. alhamdulillah.. teruskan.. sape yang dah lama tak sentuh al-quran.. tanya pada diri kita... bila kita nak sentuh al-quran kembali..

hurm... ramai yang bersembahyang.. tetapi masih tak menutup aurat.. banyak dah atq jumpa.. solat kat surau shopping complex. tapi free hair.. sayangkan?? cuba kita tanya die. baca quran tak.. kalau die baca quran.. alhamdulillah... kalau tak.. mungkin sebab tue..

pengalaman atq masa kat mekah.. ada la dalam 2 kali.. imam menangis masa solat.. masa die baca surah.. teresak-esak die menangis.. sampai sebegitu sekali imam tersebut menghayati ayat al-quran.. kita.. sekadar baca.. hayati.?? susah...

ada satu cerita dalam solusi isu 31, seorang sahabat khalifah, tak boleh nak makan sebab sahabat tersebut teringat tentang makanan dan minuman di neraka.. 3 hari sahabat tersebut tidak makan.. setelah dipujuk oleh khalifah, akhirnya die hanya menghirup sup.. adakah kita sebegini.???

sedar tak kita semua nie.. kita hanya melakukan amalan yang wajib.. yang sampingan?? susah kan nak buat.. ambillah sedikit masa kita.. selepas solat magrib atau solat subuh.. baca lah quran.. walaupun hanya sepotong ayat.. dan untuk lebih penghayatan.. baca tafsir al-quran.. tapi jangan tersalah pilih pulak..

tepuk dada.. tanya iman.. setinggi mana iman kita.. selalulah berdamping dengan al-quran yang ada tafsir.. sekurang-kurangnya kita tahu apa yang dibaca...

4 pengondam setia:

Datin Tyka said...

tyka alhamdulillah di didik oleh mak lepas sembahyang setiap waktu kena mengaji , hari hari jadi biasa..

dan puasa pasti join tadarus di surau ..

Mun said...

btol tu... ambillah sedikit masa untuk kita membaca al quran.. nak paling mudah.. waktu lepas solat maghrib..sementara nak tggu isyak tu..boleh jerk..
*nak seribu daya..xnak seribu dalih...

nazirulhazwan~ said...

makin jauhnye umat kite dengan islam, dengan al-quran, kalaula rasulullah tiba2 muncul, menangis baginda tgk kite:(

eqbalzack said...

salam,
setuju dengan nazirul...
selamat berhujung minggu semua...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...