terhebat dari ...piouSpdosH..

Monday, 13 June 2011

Cerita Umrah : Terbau Wangi

assalamualaikum wahai reader sekalian...


alhamdulillah atq dah selamat sampai dari jeddah pagi tadi... dan sampai kat malaysia.. baru rasa macam tak sihat.. kat sana alhamdulillah sihat. mungkin Allah bagi kesihatan kepada atq untuk jaga ibu atq kot...

malam nie atq nk cerita pasal bau yang atq bau kat taman raudhah dan kawasan perkuburan syuhada' perang uhud yang menempatkan jenazah saidina hamzah r.a...

alhamdulillah.. atq berkesempatan untuk solat di raudhah.. walaupun dalam keadaan orang yang berasak-asak.. tapi atq berpeluang untuk solat sunat disitu... dan masa atq sujud yang pertama.. tiba-tiba atq bau satu bauan yang sangat wangi... tak pernah atq bau kat malaysia nie... memang khusyuk sujud time tue... terasa begitu kerdil samgat... meleleh air mata nie.... disebabkan bauan itu dan diberi peluang solat di raudhah.. di taman syurga.. nak baca lebih mendalam pasal taman raudhah.. kat SINI

dan masa atq pergi ziarah ke bukit uhud.. salah satu perang yang Rasulullah kalah masa tue... ada kawasan bertutup.. ada pagar.. siap ada cermin yang tak nampak kat dalam.. kawasan tue kawasan perkuburan para syuhada' peperangan perang uhud.. termasuk lah makan saidina hamzah r.a yang hatinya dikunyah-kunyah oleh hindun... 

mula-mula.. atq just jalan je tepi tue... pastu masa nak balik ke bas.. ada family dari group atq.. die duduk tepi tue.. dan cakap kat atq.. die bau wangi dari lubang tue.. lubang yang ada kat cermin pagar perkuburan para syuhada uhud... pastu atq jalan rapat dengan pagarnya.. dan atq bau wangi.. bau yang sama dengan bau yang atq bau masa sujud kat raudhah tue.. Subhanallah... Maha Suci Allah..

perkuburan syuhada Uhud
atq cuma tak sempat pergi ke perkuburan Baqi.. mungkin perkuburan Baqi juga ada bauan yang sama dengan raudhah dan perkuburan para syuhada Perang Uhud....

20 pengondam setia:

y u y u Z u l a i k h a said...

teringin sangat pergi Mekah buat haji atau umrah :'(

MissF said...

bestnyeee... lenkali klu pergi lagi, lambai2lah kitorang kt jabal rahmah :)

forever love said...

y u y u Z u l a i k h a : kumpul duit kak.. kalo ada duit lebih.. pi guna travel agencies

forever love said...

MissF : ari tue ada pergi jabal rahmah.. hehe.. tapi tak dki pun.. sikit je daki.. sebab mak tak sihat

cik pulau said...

entah bila ada rezeki dan pergi sana jugak.
berharap sangat dapat jejak sana sebelum tutup mata nanti..^^,

forever love said...

cik pulau: doa banyak-banyak... kumpul duit dari sekarang. insyaAllah dapat pergi

Sunah Mohammad said...

subhanallah....

sYafIk-wAy said...

wah , anugerah daripada Allah S.W.T

mynameismy said...

Welkam back atiq!!
seronoknye dpt pengalaman indah mcm tuh..
My entah bile...-.-'

tyka said...

anugerah drpd Allah S.W.T ,
tyka plak bau yang amat wangi hari hari terakhir di Madinah dan Mekkah , bau tu membuat kita rase sayang kepada Allah kan.. menangis meleleh minta ampun... rindu nya kat sane.. kalo ade rezeki , nk pergi lg...

yad'z said...

maha suci Allah....
bau wangian syurga .... =)
baca entry ni buat hati ni meronta2 nak pergi tanah suci...
insya Allah ade rezeki.. memang nak sangatt...

forever love said...

Sunah Mohammad : Maha Suci Allah.. masa tue atq macam tak nak bgn dari sujud.. tapi disebabkan pikir ada org lain juga nak masuk ke taman raudhah.. atq bgn juga dari sujud tue

forever love said...

sYafIk-wAy : mungkin juga lah

forever love said...

mynameismy : terima kasih kak my.. memang tak dapat lupa yg ini.. insyaAllah dapat pergi.. doa banyak2.. kumpul duit

forever love said...

tyka : masa nak balik.. sebak sebab macam meninggalkan Rasulullah masa tue.. tenung semua yg ada di madinah

forever love said...

yad'z : semua ada peluang... berdoa banyak-banyak.. mohon pada Allah agar diperluaskan rezeki.. kumpul duit..

Hanim Mahali said...

pasti kubur para syuhada uhud tu bau wangi.... dah tentu syurga tempat mereka... kita camne la??? tetiba sebak pulak baca pengalaman Atiq ni...

forever love said...

Hanim Mahali : syurga pasti menanti.. insyaAllah

Ardini Humaira said...

teringin dni nak ke sana :')

forever love said...

Ardini Humaira : atq pun teringin pergi sekali lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...