terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 22 June 2011

Orang Jawa Ada Berpesan

assalamualaikum wahai reader sekalian..


tadi.. atq selongkar la home fb atq.. pastu terjumpa note dari Dr Fadilah Kamsah.. tajuk note tue..

Pesanan Orang Jawa....

"As salam wahai konco-konco karo sedulur. Mogo di paringi waras. Wong sing apik, hati ne mulio, mikir sing bening, ngomong sing bener, nolong wong susah, sedekah sing okeh dan ikhlas. Orak nyusah ke wong lain, kerjo ne kenteng, urep pe menyumbang, mati ne akeh wong kangen. Mogo doso di ampuni Pengeran."

maksud die.?? atq tak nak bagi.. ahahah.. jom ramai-ramai cari maksud die..


13 pengondam setia:

Fahmi Mahat said...

salam sejahtera wahai rakan2 ku yang dah mcm sedara (?). harapnya sihat2 saja. orang yang cantik, hatinya mulia, fikirannya selalu tenang, cakap yang itu biar yang benar2 saja, tolong orang dalam kesusahan, sedekah tu biarlah banyak, dan ikhlas. tak sushakan orang lain, kerjanya kemas + bagus, diharap sumbangannya slalu, nanti bila meninggal, ramai orang rindu. moga dosa diampunkan pengeran yang maha kuasa (Allah)~

mizzkechique said...

"As salam wahai kawan-kawan dan saudara. semoga dilimpahkan kesihatan yang baik, orang yang elok, , hati yang mulia, fikir yang molek, cakap yang jujur , tolong orang susah, sedekah yang banyak dan ikhlas. tak menyusahkan orang lain, kerjanya mantap (*xtau sure btl ke x), hidupnya menyumbang. Bila dah mati ramai yang kenang (ingat). Semoga dosa diampuni oleh yang maha Esa.."

cikSukaSuki@AL said...

wahhhh dah faham. tu dia dah ada translator. :) terima kasih kerana mengtranslate. heee

CIK FERRA AWW said...

HEHHEHEHE. U PNDI CKP JAWA YE

aDisH.sHidA said...

As salam para sahabat dan keluarga semua. Semuga anda semua sihat sejahtera. Orang yang baik hatinya mulia, fikirannya bersih, berkata yang benar, membantu orang yang susah dan banyak bersedekah dengan ikhlas. Mereka tidak menyusahkan orang lain, kuat bekerja, hidupnya banyak berbakti, matinya amat di rindui. Moga segala dosa kita di ampunkan Allah SWT.

BUKAN JAWA TP DOK KAT KAMPUNG YANG ADA PERKATAAN JAWA

NuReLLe said...

waaaaaahhh..kagumnya..!!!
dlm byk2 bhs jawa..kite paaling ingat "ya..podo podo.." je..sebab nenek salu jawab bila tym nak salam n mintak maaf..agagagaga..yg lain xpaham..:P

forever love said...

Fahmi Mahat: hebat!.. mmg org jawa pure nie..

forever love said...

mizzkechique : nie pun hebat gak.. kat umah ngomong jowo yo.?

forever love said...

cikSukaSuki@AL : hihihi.. kan.. bagus kan blogger nie.. dialek lain pun paham

forever love said...

CIK FERRA AWW: pandai la tue.. boleh translate

forever love said...

aDisH.sHidA : wah.. terkene tempias la nie erk?

forever love said...

NuReLLe: hihi.. ok la tue.. atq ingt sikit2 je.. mana yg biasa dengar..

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

wah..terernye korang translate.. T___T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...