terhebat dari ...piouSpdosH..

Tuesday, 14 June 2011

Cerita Umrah : Menghayati Hijrah Rasulullah

assalamualaikum wahai reader sekalian..


atq nak cerita pasal umrah lagi nie... boleh ye..

masa atq berangkat dari kota mekah menuju ke kota madinah... bas yang atq naik tue.. aircond die tak kuat.. so berpeluh-peluh la kami 35 orang yang dalam bus tue.. masa mengadu kat dreber bus tue.. die hanya jawab "no sampah".. pastu konon-kononnya cuaca kat luar panas sangat.. kami selak langsir time tue.. tue kononnya faktor tak rasa sejuk dalam bus...

lepas je berhenti sebentar kat R&R die.. untuk qada hajat... tak lama lepas tue.. bus tue makin lama.. makin pelahan.. dah tiba-tiba berhenti kat tepi jalan... yang ada masa tue... padang pasir dan jalan raya yang macam highway je... rupa-rupanya.. enjin bus tue terlalu panas.. dah tak boleh nak jalan...

ada ke patut dreber bus tue simbah air kat enjin die.. lagi bertambah rosak enjin tue.. ada percikan api sikit masa tue... hurm... atq turun la amik angin kat bawah.. selamat udara die tak panas macam kat mekah... pastu atq nampak R&R lain kat situ.......

disebabkan masa tue dah nak masuk zohor.. mutawif suruh kami semua berjalan ke R&R tersebut.. masa tue.. kesian kat nenek-nenek yang tak larat nak berjalan.. even ada kerusi roda.. tapi sebab panas.. 

masa tue baru terasa betapa susahnya Rasulullah berhijrah dari mekah ke madinah.. dengan laluan yang berbukit-bukit.. debu nya.. panas terik nya.. memang sangat payah masa hijrah... 

alhamdulillah.. dengan disebabkan kerosakan bus tue.. ukhwah kami satu bus tue memang kuat.. mengenali antara satu sama lain... tue adalah hikmah disebalik bus rosak tue.. dari jam 11 pagi hingga 5 petang kami duduk kat R&R tue.. tunggu bus lain amik... masa berjalan kaki ke R&R tue.. tak rasa pun jauh.. sekali tengok.. mak aii.. jauhnya bus.. sampai nampak kecik je bus tue.. huhuhu... tuelah kekuatan bila berpasukan.. dan kekuatan kelaparan... hihihi



duduk merehatkan diri sementara menunggu bus lain



tue la keadaan padang pasir sepanjang perjalanan atq sekumpulan ke madinah.. selamat ada R&R yang boleh kami rehat-rehat.. makan-makan..


12 pengondam setia:

Dzarief Zuhdi said...

bila la ana nak pi sana plak.. haih.. impian yang belom kesampaian..~~

tyka said...

banyak nye dugaan...
pasti ada maksud tersirat kann

forever love said...

Dzarief Zuhdi: semua di beri kesempatan.. cuma lambat dan cepat je.. kumpul duit..doa banyak2.. insyaAllah ada kesempatan..

forever love said...

tyka : a'ah.. ada lagi.. lagi2 masa nk pi madinah tue..

blackroses said...

bestnyerrr dik dah sampai sana..sayu hati akak

forever love said...

blackroses : alhamdulillah diberi rezeki ke sana awal.. insyaAllah akk akan sampai ke sana juga

Hanim Mahali said...

segalanya tak mustahil bila ada semangat... tempat jauh pun terasa dekat... ^_^

forever love said...

Hanim Mahali : sebab lapa tue kak.. hihihi

Ardini Humaira said...

InsyaAllah dni nak ngumpul2 duit g sana juga :)

forever love said...

Ardini Humaira : hehehe.. sama la kita.. nk kumpul untuk pergi haji pulak

efa said...

waah mesti best kan atiq?kenangan tak dpt dilupakan pergi sana mesti byk kenangan msa duk sana kan?

forever love said...

efa : a'ah.. ada lagi.. tapi tinggal satu benda je atq nk cerita. yg lain tue pendek sangat kalo nk cerita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...