terhebat dari ...piouSpdosH..

Friday, 17 June 2011

Cerita Umrah : Duit Macam Tak Luak

assalamualaikum wahai reader sekalian..


sebelum atq bercerita pasal pengalaman di tanah suci Mekah... atq nak ucapkan TAHNIAH kat JIRAN atq.. sebab result die cemerlang.. hehe.. TAHNIAH awak...

masa atq kat sana.. atq mencari gak tabung masjidil haram.. tapi diowg tak letak tabung pun dalam masjid.. pastu mak atq cakap.. bagi la duit tue kat pekerja masjid.. orang yang membersihkan masjid sepanjang masa.. macam takde rehat..

lagi-lagi pekerja masjid yang tukar air zam-zam.. setipa kali abs solat je.. cepat je diowg tukar tong kosong.. tong air zam-zam tak pernah kehabisan air.. sebab sentiasa ditukar dengan tong yang penuh..

alhamdulillah.. setiap kali atq di masjid.. atq akan hulurkan satu riyal kepada pekerja yang atq nampak.. atq bukan nak belagak atau apa.. cuma atq nak cerita yang...

masa atq kat mekah... duit atq macam tak berkurang.. padahal.. atq dah beli banyak barang.. dah macam-macam atq beli.. tolong bayar bil rawatan hospital ibu.. dahulukan duit kambing yang ibu niat untuk sedekah.. tolong bayarkan barang yang ibu nak beli bila ibu tak bawak duit... terlalu banyak...

tapi yang peliknya.. duit atq tak berkurang... setiap kali kira.. mesti ada dalam 500 ke 800 riyal lagi... padahal atq bawak dalam 1000 riyal je... 

hari first atq kat sana... ibu bagi atq 100 riyal.. khas untuk bagi kepada pekerja-pekerja masjid... duit tue pun sama.. atq rasa macam tak luak.. setiap kali kuar kan duit tue untuk kira.. mesti macam banyak lagi... hurm.. Maha Suci Allah... 

tapi lain kat Madinah.. kat madinah.. pekerja masjid tak ramai.. lagi-lagi kawasan perempuan.. dalam masa 3 hari.. atq sempat sedekah 3 riyal je.. sebab nak cari pekerja dalam dan luar masjid susah.. dan kat madinah juga duit atq habis.. atq bawak balik malaysia 4 riyal je... huhhu..

sekali lagi atq tegaskan.. atq bukan nak bangga diri.. cuma atq nak cerita Kebesaran Allah.. lagi-lagi kat Tanah Haram... segala yang berlaku Allah bayar CASH... 

alhamdulillah... atq tak rasa pengalaman pahit kat sana... segalanya manis je.. ada musibah pun.. hikmah yang atq perolehi sangat bermakna...

cepat, pantas dan tangkas membersihkan kawasan masjid

antara pekerja yang tengah menjalankan amanah... kat bahagian luar masjid

12 pengondam setia:

blackroses said...

besarnya kausa ALLAH kan

mynameismy said...

seronoknye dpt pengalaman mcm ni...

forever love said...

blackroses: sangat besar..

forever love said...

mynameismy: memang seronok dapat pengalaman cmni...

tyka said...

betul tu.. kawan satu group kitorang, dia tunggu mak kat tepi pintu.. datang 1 hamba Allah , bagi dia 100 riyal.. sedangkan kawan tu tunggu mak dia sahaja... sebelum tu kawan tu ada derma pada pekerja tukar air zam zam... cepat sungguh Allah balas kan... =)

eh boleh eh bawak camera msok dalam kawasan masjid .. ktorg dlu takleh.. siap cek takleh bawak...

forever love said...

tyka: a'ah.. sampai akk ngn mak atq pun pelik.. beli banyak dah.. tue tak kira lagi beli makanan yg lepas balik masjid tue..

hurm.. tak boleh.. tapi kene pandai2 sorok la.. jangan terdedah sangat bila amik gambar

Ana Farhana said...

besttt nye.. tp kalau nk rse smue tu.. mesti kat sini pun dh mmg baik.. kn ?

1 riyal = RM ?

:)

forever love said...

Ana Farhana : errr.. kat sini.. wallhua'alam.. hehehe

hurm.. dalam rm0.87... tengok bape harga kita tukar.. macam akk.. akk tukar.. 100 riyal=rm87

Ana Farhana said...

ohhh macam tuuuu :)

forever love said...

Ana Farhana: yup.. cmtue la

PinKy MoMMa said...

Allahuakbar...seronoknya atiq dapat menjejakikan kaki ke sana ;)

mudah2an sis dapat ke sana juga..InsyaAllah..

forever love said...

PinKy MoMMa : insyaAllah sis.. atq dah doakan semua semoga diberi peluang ke sana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...