terhebat dari ...piouSpdosH..

Sunday 13 December 2009

bertaubat daripada mengumpat

tadi..time aku pergi program kursus jenazah dan tayamum..aku ada baca buku SOLUSI..boleh tahanlah isi-isi dalam buku tue..dan aku tertarik ngn satu artikel nie...MENGUMPAT...

let's talk about mengumpat...maybe semua orang pernah mengumpatkan..?? kalo xpernah..alhamdulillah..kali nie aku nak share cara untuk bertaubat dari mengumpat...

1st

bertaubat & memohon keampunan daripada Allah, menyesali apa yang telah dilakukan disamping berazam xkan mengulanginya lagi...

2nd

memohon maaf daripada tuan empunya diri, yang telah diumpat sama ada dia terdengar umpatan kita, terdengar secara langsung atau tidak langsung atau tidak...

3rd

maafkan juga semua orang, bersihkan hati daripada berprasangka terhadap orang lain...

4th

memuji kabaikan orang yang telah diumpat, didepan eman yang mendengar umpatan tersebut bagi membersihkan kembali nama orang yang telah diumpat agar tidak dipandang serong oleh orang yang mendengar umpatan..

5th

mendoakan kebaikan untuk orang yang diumpat..

so..selepas nie..bersama-samalah kita bermuhasabah diri untuk kebaikan didunia dan diakhirat..kepada kawan-kawanku..kalau aku ada terngumpat..maafkan la diri ini erk...


0 pengondam setia:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...