terhebat dari ...piouSpdosH..

Wednesday, 4 May 2011

bertenang... apabila masalah datang

assalamualaikum wahai reader sekalia


pagi tadi.. tiba-tibe je si ratu maira tag atq kat SB.. cakap blog die hancur.. tapi atq tak dapt nk komen sebab tengah ada keje time tue.. dari apa yag atq baca.. komen-komen orang lain.. die kata.. shoutbox die hilang... mungki ada terdelete html kot... mungkin la.. atq pun tak sure.. kene tanya tuan punya badan la...


dari apa yang atq dapat.. tiap kali kita dilanda masalah.. jangan terlalu menggelabah... relex.. tenang.. pikir macam mana nak selesaikan masalah tue...


setiap masalah mesti ada jalan penyelesaiannya.. cuma semua tue bergantung pada kita je.. rajin ke tak rajin untuk selesaikan masalah tersebut.. yela.. tak semua orag suka berpikir untuk selesaikan masalah yang dihadapi.. huhu.. sebab tue terjadinya kes bunuh diri.. kes jadi giler.. kes yang buruk-buruk lah...


cari punca kenapa masalah tue datang.. mesti ada punca kan.. takde masalah yag takde punca.... tak kita yang cari masalah.. or orag yang bagi masalah.. mesti ada puncanya...




so.. lepas nie bila ada masalah.. kene tenang kn diri.. cuba cari penyelesaian nya.. kalau boleh selesai kan sendiri.. ok la.. kalau tak boleh.. cuba mintak bantua kawan-kawan.. family.. sape-sape jela.. tapi biarlah dengan orang yang boleh kita percaya.. kalau dah terdesak sangat.. baru lah boleh mintak tolong sape-sape.. harap-harap orang yng membantu tue.. ikhlas la ye...


psst: ratu maira.. jangan marah taw.. bukan niat nak memalukan or apa.. cum nk jadikan contoh je.. boleh kan.??


*masalah atq sekarang.. tengah selsema.. sampai kene bernafas ikut mulut.. sakit dah rahang nie sebab asyik bukak mulut je

Tuesday, 3 May 2011

selagi boleh.. jangan ditolak permintaan orang

assalamualaikum wahai reader sekalian..


atq ada dengar berita tak ok masa ujang kawen.. ujang ok je dengan kak yana.. tapi sesama blogger... hurm... takpela.. abaikan...

selagi boleh... kita tunaikan permntaan seseorang tue.. yela kan.. mesti ada sebab nape die mintak kat kita buat something or apa kan... selagi benda tue tak pesong kan agama kita.. haluan kita.. apa salahnya kan..

benda kecik masa tue pun tak boleh nak tunaikan ke.?? bukan susah pun.. just amik dalam 2 ke 3 minit.. tak lama kan... cian die malu.. tapi takpe.. ramai lagi yang menyokong die... saba ye...

perkara nie sama juga macam situasi bila orang tua kita dalam keadaan tak sihat.. dan berhajat untuk itu.. untuk ini... kita berusaha kan untuk merealisasikan hajat tersebut... tapi bila kita tak cuba merealisasikan hajat mereka.. apa yang diowg rasa.. mesti kecewa kan.. even diowg tak cakap yang diowg kecewa.. tapi mesti dari riak muka ada sikit terpancar kekecewaan tue...

so.. lepas nie.. if ada orang mintak kita buat something.. cuba sedaya upaya untuk merealisasikan perkara tersebut... selagi tak bertentangan dengan agama.. takpe.. mungkin dengan kita menolak permintaan die.. perkara tue akan menjatuhkan maruah die... or. die malu dengan tolakan tersebut dan macam-macam lagi la...

tapi kalau bab kawen.. bab risik.. tue kene pikir baik-baik la ye... sebab tue penentu masa depan diri kita.. banyak cara untuk kita membuat pilihan yang tepat... solat istikharah.. list kan perkara yang die pernah buat kat kita.. buruk dan baik... tapi jangan sampai guna ilmu hitam pulak ye... jangan tilik-tilik..

*sudah.. apa yang aku nak sampaikan sebenarnya nie.. paham ke tak ye.. harap semua paham la ye..hihihi

jadilah DIRI SENDIRI.. buat apa nak jadi orang lain

assalamualaikum wahai reader sekalian

 tadi masa atq tengah jalan-jalan.. dalam keadaan penin dan selsema yang sampai rasa nak demam nie.. atq terjumpa entry lama blogger nie.. haha.. kali pertama baca pasal K-POP tue.. haha.. memang uwww.. geli geleman taw.. nyampah... hahahha 

K-POP tue dari korea erk.?? tah la.. atq pun tak tahu.. sebab atq nie bukan suke sangat artis.. tv pun jarang tengok.. huhu... 

bukan yang itu atq nak sampaikan.. tapi.. kenapa perlu ikut identiti orang lain untuk menonjolkan diri kita... perlu ke.?? mungkin bagi sesetengah pihak perlu.. tapi secara peribadi... atq rasa tak perlu.. tak perlu untuk menjadi orang lain.. jadi diri sendiri gak yang best...


jadi diri sendiri.. kita cuma perlu perbaiki diri kita untuk menjadi lebih baik dari semalam... kan.. kalau jadi orang lain.. banyak benda yang kene ubah.. perwatakan kita.. cara pemakaian kita.. tue la.. nie la..macam-macam..leceh... payah.. susah...


satu lagi.. kalau kita jadi orang lain nie.. kadang-kadang kita perlu berubah-ubah.. berubah mengikut kehendak orang lain.. bukan berubah mengikut kehendak diri sendiri.. kalau 10 orang tak suke kita macam dan macam tue.. takkan kita nak berubah ikut 10 kepala.. sebab nak puashati kan 10 orang tue..


nanti lama-lama kita sendiri yang terasa susah.. terasa payah.. sebab perlu tukar satu perkara sebab sorang. satu perkara lagi untuk sorang lagi.. dan camtue la seterusnya.. hurm.. susah bukan.??




so.. jadi diri sendiri gak best kan.. kita just perbaiki mana yang kita kurang.. sempurnakan mana yang tak sempurna lagi.. itu je... so.. better jadi diri sendiri ke jadi orang lain.??


baca dan pikirkanlah..


*dah start sakit-sakit badan nie.. hurm..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...